poza mica site-01

Tinerii români, intoleranți față de persoanele LGBT

Asociația ACCEPT lansează proiectul „E timpul pentru combaterea discriminării LGBT în liceele din România!”, prin care va documenta atât situațiile de risc și de discriminare ce afectează tinerii LGBT (lesbiene, gay, bisexuali și trans) încadrați în învățământul liceal, cât și atitudinile corpului didactic și nedidactic față de tinerii LGBT.

„Problemele din educație cu care se confrunta elevii LGBT sunt numeroase: tinerii se tem să fie vizibili și să vorbească deschis despre identitatea lor din cauza prejudecăților și a lipsei de informare a cadrelor didactice asupra comunității LGBT. Situațiile de discriminare, de bullying sau hărțuire, sunt cu atât mai grave pentru tineri gay și trans sau cei percepuți ca atare,” a declarat Florin Buhuceanu, directorul Asociației ACCEPT.

Ana-Maria Dalu, Șef al Laboratorul de Cercetare pentru Tineret al Institutul de Științe ale Educației, a subliniat că percepțiile și atitudinile tinerilor în legătură cu comunitatea LGBT nu sunt studiate în detaliu de către autoritățile din educație, deși se realizează barometre de opinie publică pe segmentul de vârstă 14-35 de ani. „Aceste studii, care sunt reprezentative la nivel național, arată un singur lucru: din ce în ce mai mulți tineri resping persoane LGBT. În 2014, 60% dintre tinerii Români nu și-ar dori să aibă ca vecin o persoană LGBT, cu 15% mai mult decât în 2012.”[1]

”Această intoleranță în creștere poate fi combătută prin promovarea principiului egalității și nediscriminării la nivel general, dar și prin translatarea măsurilor anti-discriminare în aspecte practice ce se pot regăsi în coduri de etică și regulamente de organizare și funcționare ale instituțiilor de învățământ eficiente. Încurajam toți elevii discriminați, indiferent de criteriu, să depună sesizări în școală, dar și la inspectorat și la CNCD,” a declarat Csaba Ferenc Asztalos, Președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării.

„Cu toate acestea, există câteva zone în care intervenția ar trebui să fie punctuală și rapidă. În acest moment, nu există un mecanism clar la nivelul instituțiilor de învățământ care să sancționeze hărțuirea – tinerii, indiferent de vulnerabilitate, simt nevoia construirii unui sistem de reacție rapidă în cazuri de bullying școlar. O altă problemă este absența de datelor care să arate cât de răspândită e homofobia în sistemul de educație, atât în rândul elevilor, cât și al profesorilor,” a declarat Romanița Iordache, expert anti-discriminare în cadrul Comisiei Europene.

Asociația ACCEPT vine în întâmpinarea acestor probleme și lansează un demers de cercetare care va crea prima imagine completă asupra situației tinerilor LGBT. Datele colectate vor permite dezvoltarea unui curriculum anti-discriminare fundamentat pe realitățile liceelor din România, dar și a unui program de formare a personalului din învățământ în vederea combaterii homofobiei și a asigurării unui răspuns adecvat în incidente motivate de ura împotriva persoanelor LGBT. Mai mult, informațiile obținute vor permite Asociației ACCEPT să argumenteze în fața instituțiilor care reglementează educația în România necesitatea implementării la nivel național a unui curriculum anti-discriminare, prin care se asigură informații corecte despre orientare sexuală și identitate de gen. Aceste activități vor fi realizate prin implicarea a nouă licee partenere din regiunile de dezvoltare Bucureşti-Ilfov, Sud-Muntenia şi Vest.

ACCEPT va forma 54 de cadre didactice care vor testa acest curriculum anti-discriminare și  care vor familiariza 540 de elevi de liceu cu problematica LGBT. Aceștia vor fi încurajați să participe şi în cadrul unei campanii comune de activități locale pentru promovarea valorilor democratice și a cetățeniei active în timpul Lunii Istoriei LGBT 2016. Luna Istoriei LGBT este un festivalul de cultură pentru drepturile omului ce are loc în fiecare luna februarie în România şi în alte 8 ţări europene. Mai multe puteți afla aici.

Curriculum-ul  anti-discriminare va fi diseminat şi în cadrul unei platforme online cu module de e-learning pentru instruirea și sensibilizare față de problematica LGBT a specialiștilor din mediul educațional şi non-guvernamental.  Beneficiarii proiectului vor avea acces și la serviciile Centrului de Informare și Documentare ACCEPT, a cărei fond bibliografic urmează să fie extins.

Pentru detalii despre proiect și demersul de cercetare, vă rugăm să îl contactați pe Florin Buhuceanu, directorul Asociației ACCEPT, pe e-mail, la florin@acceptromania.ro sau telefonic, la 0728530729. Noi informații despre proiect puteți urmări accesând site-ul www.acceptromania.ro.

Proiectul „E timpul pentru combaterea discriminarii LGBT in liceele din Romania!”, cu un buget total de 88,790 euro, este finanțat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România, www.fondong.fdsc.ro. Perioada de implementare este martie 2015 – aprilie 2016. Pentru informații oficiale despre granturile SEE și norvegiene accesați www.eeagrants.org. Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a granturilor SEE 2009-2014

[1] Informatii prelucrate pe baza datelor din BAROMETRUL DE OPINIE PUBLICA – TINERET 2012,2014

REPERE METODOLOGICE:

  • Reprezentativitate: eşantion reprezentativ la nivel naţional pentru populaţia României din grupa de vârstă 14-35 ani, cu o eroare tolerată de ±2,8%, la o probabilitate de 95%
  • Eşantion: multi-stratificat, probabilist
  • Interviurile s-au desfăşurat faţă în faţă, la domiciliul subiecţilor
  • Culegerea datelor de teren: IRES (2012) si AVANGARDE (2014)
  • Sondaje finantate de: Autoritatea Nationala pentru Sport si Tineret (2012), Ministerul Tineretului si Sportului (2014)
  • Chestionar realizat de Institutul de Stiinte ale Educatiei

 

Tags: No tags

Comments are closed.